جزئیات وبلاگ

بیوپسی غده لنفاوی سنتینل(SLNB)

بیوپسی غدد لنفاوی سنتینل(نگهبان)

گره های لنفاوی اندامهای گرد کوچکی بوده که بخشی از سیستم لنفاوی بدن هستند. سیستم لنفاوی شامل شبکه ای از عروق و اندام ها است که حاوی لنف (مایعی شفاف حاوی گلبول های سفید خون و همچنین مایعات و مواد زائد سلول ها و بافت های بدن) است.

آناتومی سیستم لنفاوی ، عروق لنفاوی و اندام های لنفاوی ، از جمله غدد لنفاوی ، لوزه ها ، تیموس ، طحال و مغز استخوان

لنف از طریق غدد لنفاوی (که به طور گسترده ای در بدن یافت می شود) فیلتر می شود . گروه هایی از غدد لنفاوی در گردن ، زیر بغل ، قفسه سینه ، شکم و کشاله ران قرار دارند. غدد لنفاوی حاوی گلبول های سفید خون (لنفوسیت های B و لنفوسیت های T) و انواع دیگر سلول های سیستم ایمنی بدن هستند. گره های لنفاوی باکتری ها و ویروس ها و همچنین برخی سلول های آسیب دیده و غیرطبیعی را به دام می اندازند و به سیستم ایمنی بدن در مبارزه با بیماری ها کمک می کنند.

بسیاری از انواع سرطانها از طریق سیستم لنفاوی گسترش می یابند و یکی از اولین مکان های انتشار این سرطان ها غدد لنفاوی اطراف توده سرطانی است.

گره لنفاوی نگهبان چیست؟

گره لنفاوی نگهبان به عنوان اولین گره لنفاوی تعریف می شود که سلولهای سرطانی ( به احتمال زیاد از تومور اولیه ) به آن گسترش می یابد. گاهی اوقات ، ممکن است بیش از یک گره لنفاوی نگهبان وجود داشته باشد.

نمونه برداری از غدد لنفاوی نگهبان چیست؟

نمونه برداری از غدد لنفاوی نگهبان (SLNB) روشی است که در آن گره لنفاوی نگهبان شناسایی ، برداشته و بررسی می شود که  حاوی سلول های سرطانی هست یا نه. این روش در افرادی که قبلاً به سرطان مبتلا شده اند ، استفاده می شود. یک نتیجه منفی   SLNBنشان می دهد که سرطان هنوز به غدد لنفاوی اطراف یا سایر اندام ها ورود نکرده است. یک نتیجه مثبت SLNB نشان می دهد که سرطان در غدد لنفاوی نگهبان وجود دارد و ممکن است به سایر گره های لنفاوی مجاور (که غدد لنفاوی منطقه ای نامیده می شوند) و احتمالاً سایر اندام ها نیز ورود کرده باشد. این اطلاعات می تواند به پزشک کمک کند تا مرحله سرطان  را تشخیص داده و یک برنامه درمانی مناسب تهیه کند.

در طول SLNB چه اتفاقی می افتد؟

برای انجام این کار ، جراح یک ماده رادیواکتیو ، یا ماده ای آبی رنگ یا هر دو را در نزدیکی تومور تزریق می کند. سپس جراح از دستگاهی برای تشخیص غدد لنفاوی حاوی ماده رادیواکتیو استفاده می کند و یا به دنبال غدد لنفاوی آغشته به رنگ آبی است. هنگامی که گره لنفاوی نگهبان رویت شد ، جراح یک برش کوچک (حدود 2/1 اینچ) در پوست ایجاد می کند و گره را خارج می کند. سپس گره نگهبان توسط یک آسیب شناس از نظر وجود سلول های سرطانی بررسی می شود. اگر سرطان پیدا شود ، جراح ممکن است غدد لنفاوی اضافی را بردارد .

SLNB ممکن است به صورت سرپایی انجام شود یا نیاز به بستری کوتاه در بیمارستان داشته باشد. SLNB معمولاً همزمان با برداشتن تومور اولیه انجام می شود. در برخی موارد ، این روش همچنین می تواند قبل یا حتی بعد از آن (بسته به میزان اختلال در عروق لنفاوی) برداشتن تومور انجام شود.

مزایای SLNB چیست؟

SNLB به پزشکان کمک می کند تا سرطان ها را مرحله بندی کرده و خطر گسترش سلول های سرطانی در سایر نقاط بدن را تخمین بزنند. اگر بررسی گره نگهبان برای سرطان منفی باشد ، ممکن است جراحی گسترده تر غدد لنفاوی ضروری نباشد و عوارض احتمالی مرتبط با برداشتن غدد لنفاوی کاهش یابد.

آسیب های احتمالی SLNB چیست؟

تمام جراحی ها برای از بین بردن غدد لنفاوی ، از جمله SLNB ، می تواند عوارض جانبی داشته باشد . عوارض جانبی بالقوه شامل لنف ادم یا تورم بافتی است. در طی جراحی غدد لنفاوی ، عروق لنفاوی منتهی به و از گره نگهبان یا گروهی از گره ها بریده می شوند. این جریان طبیعی لنفاوی را از طریق منطقه آسیب دیده مختل می کند ، که ممکن است منجر به تجمع غیر طبیعی مایع لنفاوی شود که می تواند باعث تورم شود. ورم لنفاوی ممکن است باعث درد یا ناراحتی در ناحیه آسیب دیده شود و پوست روی آن ضخیم یا سفت شود. با از بین رفتن غدد لنفاوی ، خطر ورم لنفاوی افزایش می یابد. با برداشتن فقط گره لنفاوی نگهبان ، خطر کمتری وجود دارد. در صورت برداشتن غدد لنفاوی گسترده در زیر بغل یا کشاله ران ، تورم ممکن است روی کل بازو یا پا تأثیر بگذارد. علاوه بر این ، خطر ابتلا به عفونت در ناحیه یا اندام آسیب دیده افزایش می یابد. به ندرت ، ادم لنفاوی مزمن به دلیل برداشتن گسترده غدد لنفاوی ممکن است باعث سرطان عروق لنفاوی به نام لنفانژیوسارکوم شود. سروما یا توده ناشی از تجمع مایع لنفاوی در محل جراحی، بی حسی ، سوزن سوزن شدن ، تورم ، کوفتگی یا درد در محل جراحی و افزایش خطر عفونت، یا واکنشهای آلرژیک به رنگ آبی که در SNLB استفاده می شود از عوارض احتمالی دیگر می باشد.

آیا SLNB برای کمک به مرحله بندی انواع سرطان استفاده می شود؟

SLNB معمولاً برای کمک به مرحله بندی سرطان پستان و ملانوم مورد استفاده قرار می گیرد. گاهی اوقات برای مرحله بندی سرطان آلت تناسلی و سرطان آندومتر هم استفاده می شود. با این حال ، ممکن است با این روش انواع دیگر سرطان ، از جمله سرطان دهانه رحم و سرطان روده بزرگ ، معده ، مری ، سر و گردن وتیروئید بررسی و مرحله بندی شوند. تحقیقات در مورد استفاده از SLNB در سرطان پستان نشان داده  که سلولهای سرطانی پستان به احتمال زیاد ابتدا به غدد لنفاوی واقع در زیر بغل و در کنار پستان آسیب دیده گسترش می یابند. با این حال ، در سرطان های پستان نزدیک به مرکز قفسه سینه ، سلول های سرطانی ممکن است ابتدا به غدد لنفاوی داخل قفسه سینه (زیر استخوان جناغ ، که به آن گره های پستانی داخلی گفته می شود) گسترش یابد ، قبل از اینکه در زیر بغل شناسایی شوند.

تعداد گره های لنفاوی زیر بغل از فردی به فرد دیگر متفاوت است. محدوده معمول بین 20 تا 40 است. طی عملی بنام تشریح غدد لنفاوی زیر بغل یا ALND ، تمام این گره های لنفاوی زیر بغل در زنان مبتلا به سرطان پستان برداشته می شود. این کار به دو دلیل انجام می شود: کمک به مرحله بندی سرطان پستان و کمک به جلوگیری از عود منطقه ای بیماری.

نمونه برداری از غدد لنفاوی نگهبان  از پستان. یک ماده رادیواکتیو و / یا ماده ای آبی رنگ در نزدیکی تومور تزریق می شود. مواد تزریقی با چشم و / یا با دستگاهی که رادیواکتیویته را تشخیص می دهد مشاهده میشود.  گره (های) نگهبان برداشته شده و از نظر سلولهای سرطانی بررسی می شود.

تحقیقات نشان می دهد که بیماران مبتلا به ملانوم که تحت SLNB قرار گرفته اند و غدد لنفاوی نگهبان آنها برای سرطان منفی است و هیچ علامت بالینی برای سرطان به سایر غدد لنفاوی ندارند ، می توانند از جراحی گسترده تر غدد لنفاوی در زمان تومور اولیه معاف شوند. حذف متاآنالیز 71 مطالعه با داده های 25240 بیمار نشان داد که خطر عود غدد لنفاوی منطقه ای در بیماران با SLNB منفی 5٪ یا کمتر است.

نمونه برداری از غدد لنفاوی سنتینل در بیمار مبتلا به ملانوم. یک ماده رادیواکتیو و / یا ماده ای  آبی رنگ در نزدیکی تومور تزریق می شود. مواد تزریقی با چشم و / یا با دستگاهی که رادیواکتیویته را تشخیص می دهد بررسی میشود. گره (های) نگهبان از نظر سلولهای سرطانی بررسی می شود. نمونه برداری از غدد لنفاوی سنتینل را می توان قبل یا بعد از برداشتن تومور انجام داد.

برای اطلاعات بیشتر با این شماره تماس بگیرید      6280-444-0902

کلینیک جراحی انکولوژی دکتر مجید اکرمی

الگویی نوین در مراقبت سرطان

ایجاد کامنت